Själva förberedelsen

Når du har valt att skaffa barn genom insemination, är det bra om du har gjort några prover, som du tar hos din egen läkare och gynäkolog.

Kontakta oss idag

Vad ska hända

Når du har valt att skaffa barn genom insemination, är det bra om du har gjort några prover, som du tar hos din egen läkare (de viktigaste är markerade med fet stil):

Blodprover

• Hepatitis B: HBsAG Anti HBc
  • Hepatitis C: Anti- HCV-In
  • HIV 1+2: Anti HIV-1/2
  • AMH och TSH (kan tas på vilken dag som helst i cykeln)
  • FSH, LH och østradiol (som skall vidtas på den andra eller tredje cykeln) detta endast genom oregelbundna cykler
  • Röda hund (tyska mässling) om du är osäker på din immunstatus

Ympning

• Klamydia: Ympning från livmoderhalsen, men kan också göres på urin i dag.
  • Smear: Cell skrapa från livmoderhalsen om det är mer än två år sedan du senast fick det gjort.

Dessa tester är inte obligatoriska, men det är bra att ha tagit dem.

Gynekolog

Om du har haft en eller flere infektioner i livmodern eller äggledarna eller haft klamydia eller gonorré, kan det ha bildats en viss ärrvävnad i äggledarna, som sedan förhindrar passage av både ägg och spermier. Vissa kvinnor kan också ha haft infektioner i buken, utan att ha haft några symptom. En HSU-undersökning kommer att klargöra om passagen för båda äggledarna är fria.

Därför anser vi att det är bra om du har undersökas av en gynekolog innan du startar din inseminationsprocess, för att få en överblick över dina möjligheter att bli gravid.

Vi rekommenderar starkt att du gör ett ultraljud och en AFC (räknar follikelantal).

Varför välja Sellmer Klinik för din behandling?